Bol.com verandert; Is jouw merk er klaar voor?

12 juni 2025

Bol.com is al lang niet meer alleen een plek voor scherpe prijzen en snelle levering. Het platform groeit uit tot een serieuze omgeving voor merken. Een plek waar niet alleen producten zichtbaar zijn, maar ook het verhaal erachter. 

Waar het eerder vooral draaide om data van losse producten, zoals klikratio’s, conversies en ACoS, komt er nu steeds meer informatie beschikbaar op merkniveau. En dat biedt kansen: voor zichtbaarheid, voor groei én voor een sterker merk. 

In deze blog nemen wij je mee langs de nieuwste ontwikkelingen, speciaal voor merken die op Bol.com willen uitblinken. 

Branded Search Analyse: Wordt er al op jouw merk gezocht? 

Met het Branded Search Analyse rapport krijg je zeer bruikbare informatie over het zoekgedrag van bezoekers op Bol.com. Zo krijg je meer inzicht in hoeveel procent van de zoekopdrachten in categorie A non-branded zijn, hoeveel procent van de zoekopdrachten andere merken benoemt, en in hoeveel procent van de zoekopdrachten jouw merk wordt benoemd. Dit geeft een algemeen beeld van hoe jouw merk presteert binnen een bepaalde categorie. 

Zie je vooral non-branded zoekopdrachten? Dan weet je dat er kansen zijn om jouw merk bekender te maken binnen deze niche. Worden jouw concurrenten vaker benoemd? Dan zit de uitdaging er juist in om op concurrentieniveau stappen te maken. Is je aandeel in branded zoekopdrachten juist al hoog? Dan heeft jouw merk al de eerste stappen gezet in de juiste richting. Deze informatie kun je opvragen bij je accountmanager.  branded search analyse wordt er al op jouw merk gezocht?

Brand Funnel Analyse: Ben je zichtbaar in de hele klantreis?

Met de Brand Funnel Analyse zie je in welke fase van de klantreis de online bezoeker in aanraking komt met jouw merk. Word je al opgemerkt in de awarenessfase? Of pas vlak voor de aankoop? 

Met deze inzichten weet je waar in de funnel nog winst te behalen valt. Ook kun je jouw prestaties afzetten tegen de marktgemiddelden, zodat je campagnes nog gerichter kunt inzetten. Het uiteindelijke doel is dat jouw merk een zichtbare positie inneemt door de totale klantfunnel.

branded funnel analyse ben je zichtbaar in de hele klantreis

Share of Voice Analyse: Hoe sterk is je merkstem?

De Share of Voice-analyse maakt duidelijk hoeveel impressies en kliks jouw merk krijgt ten opzichte van de rest van de markt. Hierin worden met name metrics besproken als de ‘impression share’ en de ‘click share’. 

share of voice analyse hoe sterk is je merkstem

Stel: jouw merk behaalt 13,8% van alle vertoningen binnen categorie A, en maar liefst 24% van de kliks. Dan weet je dat je producten relatief aantrekkelijk zijn, maar dat er nog ruimte is om je merk vaker in beeld te brengen. In zo’n geval is het slim om meer te focussen op merkzichtbaarheid, zodat je de impression share verder kunt vergroten. 

Branded Shelves: zet je merk in de spotlight

Eén van de meest zichtbare veranderingen zijn de Branded Shelves. Deze ‘digitale etalages’ verschijnen sinds kort op positie 7 in de zoekresultaten of op categoriepagina’s van Bol. Ze zijn ontworpen voor de considerationfase van de klantreis; een moment waarop de klant deels al weet wat hij/zij wil gaan kopen, maar nog op zoek is naar het juiste merk. 

Met een Branded Shelf laat je meerdere producten tegelijk zien, vertel je iets over je merk en stimuleer je cross-selling. Een mooie kans om jouw assortiment in context te tonen, in plaats van los product na product. Dit vormt ook een van de eerste ontmoetingspunten die online klanten krijgen met jouw merk. 

Hoewel Branded Shelves nog in de bètafase zit, lijken de eerste resultaten veelbelovend: 

  • Gemiddelde ACoS: ±15% – Naar verwachting gem. ACoS: ±25% na volledige lancering 
  • Een verbeterde zichtbaarheid  
  • Een toename in merkbekendheid en new-to-brand klanten 

In september 2025 zal deze feature beschikbaar zijn voor bijna alle verkopers op het platform, met mogelijke uitzondering van aanbieders in de erotische niche of bepaalde niches met strikte regelgeving. Maar hierover zal Bol in de toekomst meer informatie geven. 

Voorbeelden van Branded Shelves: Een kijkje in de praktijk

Dunimed
Voor het merk Dunimed zijn er Branded Shelves gebouwd op categorie- en searchniveau. Zo ook voor de douchekrukken van Dunimed. De resultaten van de afgelopen 14 dagen zijn tot nu toe veelbelovend: 

  • Bijna 7.500 keer vertoond 
  • In totaal 200 kliks, met een CTR van 2,74% 
  • Een conversiepercentage van bijna 30% 
  • Een gemiddelde ACoS van 3,24% 
  • New-to-brand verkoop van 93% 

bol.com verandert voorbeeld

New-to-brand verkoop laat zien hoeveel procent van de sales afkomstig is van nieuwe klanten die nog niet eerder in aanraking zijn gekomen met jouw merk. Daarom zijn Branded Shelves in dit geval erg goed in het bereiken van nieuwe potentiële klanten. 

Solelution
Ook voor het merk Solelution zijn er Shelves gebouwd, specifiek gefocust op inlegzolen en andere oplossingen voor voetklachten. Gekeken naar de afgelopen 14 dagen, heeft ook deze Shelf laten zien dat het goed werkt: 

  • Totaal aantal vertoningen: 5.925 
  • 181 kliks (CTR van 3,05%) 
  • Een conversiepercentage van bijna 20% 
  • Een gemiddelde ACoS van 18% 
  • New-to-brand verkoop van 74,2% 

voorbeeld 2 van branded shelves een kijkje in de praktijk

Vulpes Goods
Voor onze klant Vulpes Goods zijn er Branded Shelves gebouwd met als doel om meer op te vallen in competitieve niches binnen Bol, zoals bijvoorbeeld de baby-niche. Ook in deze relatief competitieve niche zijn de resultaten zeer positief: 

  • Totaal aantal vertoningen: 11.638 
  • 470 kliks (CTR van 4,04%) 
  • Een conversiepercentage van bijna 15% 
  • Een gemiddelde ACoS van 6,31% 
  • New-to-brand verkoop van 86% 

vulpes goods

Branded Shelves zijn door Bol in het leven geroepen met één duidelijk doel: merken beter zichtbaar maken. Waar Sponsored Products vooral zijn ontworpen om directe verkopen te stimuleren, richten de Shelves zich op zichtbaarheid en merkopbouw. Toch zien we in de praktijk dat Branded Shelves meer doen dan alleen merkzichtbaarheid vergroten. De data laat zien dat ze ook verrassend goed presteren op het gebied van conversie. Dit maakt Branded Shelves op dit moment een van de krachtigste marketingtools binnen Bol. 

De Bol Merkbouwer: bouw een professionele merkpagina 

Naast Branded Shelves is er nu sinds kort ook de Bol merkbouwer-bètaversie. Met deze nieuwe tool bouw je eenvoudig een eigen merkpagina binnen Bol, wat het centrale punt vormt om jouw merkverhaal te vertellen. 

Je kunt kiezen uit vaste templates, een video toevoegen, productcarrousels aanmaken en specifieke producten uitlichten. Zie het als een homepage voor je merk. Voorheen was dit alleen beschikbaar voor grote namen als LEGO of Philips. Maar vanaf september is deze merkbouwer beschikbaar voor de meeste verkooppartners. En dit biedt nieuwe kansen! 

de bol merkbouwer bouw een professionele merkpagina

Tip: gebruik je merkpagina als landingsplek voor campagnes. Combineer de merkpagina met Branded Shelves en Sponsored Products, en je creëert een sterke merkpositie binnen Bol. 

de bol merkbouwer bouw een professionele merkpagina

Bouw aan je merk, vergroot je omzet 

Bol.com verandert. Niet alleen als marktplaats, maar ook als platform voor merken die écht willen opvallen. Met tools als de Branded Search Analyse, Brand Funnel Analyse en de Share of Voice Analyse beschik je vanaf nu over data op merkniveau en kun je op basis van deze data strategische keuzes maken. 

Daarnaast krijg je nu de kans om met nieuwe features zoals de Branded Shelves en de Merkbouwer meer op te vallen binnen bepaalde delen van de klantfunnel en je merkverhaal beter te vertellen. Een zeer krachtige combinatie. 

De toekomst van Bol ligt niet alleen in verkopen, maar ook in opvallen, herkenning creëren, een verhaal vertellen als merk en vertrouwen winnen. Ben jij er klaar voor om deze nieuwe stap te zetten? 

Vragen over Branded Shelves? Of wil je meer weten over de Merkbouwer? Of wil je gewoon een keer sparren? Neem gerust contact met ons op, dan kijken we samen hoe wij jouw merk kunnen uitbouwen op Bol.