Instagram marketing trends voor bedrijven in 2023

18 januari 2023

Heeft u al eens gedacht aan het inzetten van Instagram voor uw bedrijf? Dan is het van belang om van tevoren een sterke marketingstrategie op poten te zetten. Voor een sterke Instagram marketingstrategie is het van belang om boven op de laatste trends te zitten. Hieronder vindt u de meest relevante Instagram marketingtrends van 2023, zodat u weet waar u op moet letten. Aan de hand van deze lijst kunt u een sterke strategie opstellen, kwalitatieve content creëren voor uw publiek en zo uiteindelijk meer volgers genereren voor uw bedrijf.

De opkomst van Reels

Instagram Reels zijn video’s van maximaal 60 seconden. Deze video’s kunnen op verschillende manieren worden ingezet. Ten eerste hebben Reels een zeer groot organisch bereik, deze komen namelijk veel sneller op de Ontdekpagina van Instagram terecht. Hierdoor bereik je veel sneller een veel groter publiek.

Een goede manier om te starten met het maken van Reels is doormiddel van het publiceren van informatieve content over uw product of dienst. Deze kennis is al in huis, het is nu alleen een kwestie van dit vastleggen en publiceren via Instagram. Het is van belang om consistent te blijven, zowel in het publiceren als in de vorm van Reels. Door een vaste vorm en lay-out aan te houden voor Reels zullen deze voor het publiek herkenbaar worden. De toevoeging van de korte video’s kan worden gezien als de reactie van Instagram op TikTok. Instagramgebruikers kunnen TikTok trends volgen zonder over te stappen naar een ander platform. Dit bespaart u het werk van het opnieuw opbouwen van een volgersbestand op een gloednieuw platform. Het is dus van belang om op de hoogte te blijven van de laatste TikTok trends, zodat u met uw Reels hier gemakkelijk op in kunt spelen.

Live content

Live content is nog steeds één van de meest populaire contentvormen op Instagram. Live content werkt zeer bevorderlijk voor een bedrijfsaccount. Het kan op verschillende manieren worden ingezet. Voorbeelden zijn het lanceren van nieuwe producten/diensten of het aankondigen van evenementen.

Naast het bevorderen van de sales gedurende de ontdekkingsfase van de customer journey, helpt live content ook met het humaniseren van het merk. De zogenoemde rauwe content brengt een authentiek gevoel met zich mee. Ook biedt live content de kans op meer interactie tussen het publiek en uw bedrijf. Mensen kunnen direct reageren op de gestreamde content. Deze manier van interactie zorgt dat er een connectie wordt opgebouwd tussen uw bedrijf en uw publiek. Instagram is momenteel dubbel zo populair als het aankomt op het creëren van live content.

Meer focus op video

Instagram Video is iets wat zeker in de gaten moet worden gehouden in 2023. Eerder werden Reels al besproken, een onderdeel van Instagram Video. In 2018 werd Instagram TV, oftewel IGTV, gelanceerd. De insteek van deze extensie was dat Instagram ging concurreren met YouTube. Langere video’s zouden kunnen worden gepubliceerd op het platform, net zoals dat wordt gedaan op YouTube. Helaas werkte dit niet en heeft Instagram aan het einde van 2021 besloten Instagram TV om te dopen naar Instagram Video.

Instagram Video is de combinatie van de video’s binnen een feed en de Instagram Reels. Instagram Video biedt makers verschillende video editing tools zodat er op laagdrempelig niveau sterke video’s kunnen worden gecreëerd. Instagram blijft videocontent pushen aangezien zij hun concurrentievoordeel op TikTok willen behouden. Dit is een grote kans voor bedrijven die video’s gebruiken.

De toename van meme marketing

Memes zijn zeker niks nieuws in het medialandschap. In 1996 werd de eerste meme een feit: Baby Cha Cha Cha. De jongedame werd razend populair met haar dansvideo waarin zij les gaf aan de persoon achter de kamer.

Gaandeweg werden memes steeds populairder. Social media gebruikers lachen vaak om memes en vinden hier hun vermaak in. Naast entertainment voor het publiek realiseren memes ook vaak komische reacties. Deze reacties zorgen voor engagement. Engagement is iets wat ieder bedrijf wilt bereiken op de socials. Het inzetten van memes ter promotie van uw merk wordt ook wel meme marketing genoemd.

Het voornaamste doel van meme marketing is het behalen van engagement. Likes, reacties of het doorsturen van deze memes zorgt onder meer voor naamsbekendheid en een grotere zichtbaarheid. Bovendien zal het een sterkere band met de klant opleveren, aangezien toewijding leidt tot een langdurige relatie tussen de klant en het merk. Dit stelt bedrijven in staat klanten beter te begrijpen. Ook draagt het bij aan de klanttevredenheid, want door de interactie begrijpt het bedrijf eerder wat de klant beweegt en wat niet. Een goed voorbeeld van een bedrijf waar meme marketing is opgenomen in de Instagram marketingstrategie is Bol.com. De Instagram-feed van Bol.com bestaat momenteel enkel uit dit soort marketing memes.

Auteur

Charlotte Kras

Social Media Specialist