Vandaag de dag neemt het gebruik van smartphones en tablets steeds meer toe. Een interessant feit is dat 93% van de Nederlanders een smartphone bezit. In vergelijking met andere Europese landen heeft Nederland dus het meest aantal smartphone bezitters. In 2014 vond nog 1 op de 5 aankopen online plaats. In 2018 wordt verwacht dat 49% van alle aankopen online plaats zal vinden. Dit is omdat verwacht wordt dat 52% van de internetgebruikers ook daadwerkelijk gebruik maakt van het internet via de mobiele telefoon. Het is dan ook niet gek dat Google het gebruik van smartphones en het ontwerp van websites meeneemt in het ranken van een organische positie. Vroeger werd bij het ontwerp van een website alleen gelet op de weergave via een desktop. Na de introductie van de smartphone en tablet werd er steeds meer gelet op het responsive design van een site. Door het algoritme van Google aan te passen naar Mobile First, wordt er dus volledig gericht op de gebruikers van smartphones. Dit is een historische gebeurtenis, omdat de desktop versie van een website altijd leidend is geweest.
SEO zonder Mobile First
Allereerst gaan we even terug naar de belangrijkste SEO aanpassingen van de laatste jaren. Marketeers zijn altijd op zoek geweest naar de juiste zoekwoorden om deze op de juiste manier te verwerken in de content. Ook zijn o.a. interne links een belangrijke techniek om te scoren in de zoekresultaten. Sinds de komst van de mobiele telefoon zoals we hem nu kennen, de Smartphone, zijn er al een hoop veranderingen geweest. Het bezoeken van websites is een stuk makkelijker geworden. Tijdens de introductie van de smartphone waren veel websites niet geoptimaliseerd voor de komst van smartphones. Hier lag dus een enorme kans voor websites om zich te onderscheiden t.o.v. concurrenten.
Responsive design wordt steeds belangrijker
Responsive design werd in het leven geroepen. Deze term is bedacht in 2010 door Ethan Marcotte. Hij merkte toen al dat bedrijven steeds meer investeerden om hun website gebruiksvriendelijk te maken voor mobiele gebruikers. De websites waarbij je moest inzoomen op elke pagina kon je als serieuze ondernemer écht niet hebben. Het aantal smartphones mét internet is tegenwoordig namelijk al meer dan het aantal computers in Nederland. Steeds meer mensen bezoeken websites via hun smartphone (of tablet) dan via de computer. Maar wat is een responsive website nu precies? Wanneer je site responsive is, past de website op een smartphone en tablet zich automatisch aan. De indeling wordt anders dan op desktop. Alleen blijft de content goed leesbaar, omdat foto’s en tekst automatisch mee veranderen. En dat is natuurlijk wat je wilt. Bezoekers op een website willen snel iets vinden. Wil je dat gebruikers jouw website bezoeken en deze niet direct verlaten? Zorg dan voor een responsive website.
Betere organische resultaten met een responsive design
De laatste periode vragen internetondernemers zich af waarom hun organische posities in Google dalen. Dit kan natuurlijk verschillende redenen hebben. Een hele belangrijke reden is dat veel websites nog niet klaar zijn voor Mobile First. Wanneer je website niet responsive geoptimaliseerd is en de mobiele snelheid ook beter kan, zal het het bezoekersaantal zeker terugnemen. Mensen geven namelijk al gauw de voorkeur aan een concurrent waarvan de site beter werkt. Google heeft in 2016 al een update aangekondigd over het ranken van website’s met een responsive friendly design. Deze aanpassingen in het zogehete algoritme van Google rollen er tot op de dag van vandaag nog steeds uit. Mobielvriendelijke websites krijgen door deze update een hogere organische positie dan websites die dit niet hebben. Een website die niet op Mobile First basis is ontworpen verliest dus niet alleen klanten, maar ook hun belangrijke positie in Google.
Uw website responsive laten ontwerpen?
Wilt u als ondernemer niet achter lopen met uw website? Laat uw website dan deskundig ontwerpen door onze ontwerpers. Zorg ervoor dat uw voorop loopt in de strijd om het beste organische resultaat. Kom eens langs voor een vrijblijvend kopje koffie en/of een brainstormsessie. Maak van uw website, een organisch succes.