Amazon gaat in 2020 beginnen met verkopen van producten in Nederland

1 november 2019

Volgens bronnen gaat Amazon volgend jaar beginnen met het verkopen van producten via de Nederlandse site. Wanneer je nu op Amazon zoekt wordt je automatisch doorgestuurd naar de Duitse website. Maar dit zal dus gaan veranderen.

Via een besloten LinkedIn groep ”Amazon Expert Group” heeft Amazon Nederlandse handelaren een bericht gestuurd dat zij zich voor moeten bereiden op de lancering van Amazon.nl. In dit bericht vertellen zij dat dit in het begin van 2020 gaat plaats vinden. Helaas is er nog geen exacte datum bekend gemaakt.

De site Amazon.nl is wel bereikbaar, alleen kun je er op dit moment alleen nog maar E-books kopen. Voor alle andere producten moeten consumenten dit op de Duitse variant van de site kopen.

Voorbereiding van de lancering

Om dit proces in goede banen te leiden is Amazon in 2018 al begonnen met het vertalen van 2 miljoen productpagina’s uit het Duits naar het Nederlands. Daarnaast is iDEAL ook toegevoegd aan de betaalmethodes.

Distributiecentrum in Nederland of Duitsland?

De lancering van de Nederlandse site betekent niet dat er ook een distributiecentrum in Nederland komt. Althans, voor dit moment. Dit zou in de toekomst nog kunnen veranderen. Alle bestellingen die Amazon zelf verwerkt zullen voor Nederland in het Duitse distributiecentrum worden verwerkt.

Wat betekent dit voor Bol.com & Coolblue?

Met de komst van Amazon naar Nederland zullen ook Bol.com en Coolblue hun concurrent goed in de gaten moeten houden. Amazon is namelijk wel degelijk in staat om te concurreren met deze partijen. Amazon biedt namelijk het aanbod van internationale producten en producenten. Op Bol en Coolblue zijn dit voornamelijk Nederlandse en Belgische verkopers. Deze internationale producenten kiezen vaak eerder voor een grote partij als Amazon vanwege de vele voordelen van verkopen via het bedrijf. Om deze reden kan Amazon weer betere prijzen vastleggen wat weer nadelig is voor Bol en Coolblue. Een ander voordeel dat Amazon heeft, is dat het direct vanaf de producenten levert. Bol en Coolblue hebben voor veel producten een eigen voorraad, waardoor de verkoopprijs hoger ligt.

Toch hebben Bol en Coolblue ook een voordeel ten op zichte van hun concurrent, omdat het voor lokale producten weer juist wél voordeliger is via deze platformen te verkopen. Kortom, de strijd is nog niet gestreden.

Bronnen:

Emerce
Tweakers
Businessinsider

 

Auteur

Frank Schilder

Marketplace Marketing Specialist