Facebook verandert bedrijfsnaam in Meta

Volgens Facebookdirecteur Mark Zuckerberg was Facebook niet meer de naam die het bedrijf omschreef. De naam Meta moet namelijk o.a. duidelijk maken dat Zuckerberg en de werknemers van het bedrijf meer doen dan het runnen van een sociaal netwerk.

Combinatie van de offline en online wereld

De nieuwe naam van het moederbedrijf moet de nadruk leggen op het feit dat Meta de focus legt op metaverse. Dit wordt uiteindelijk de opvolgers van het internet. Dit is een omgeving die de offline en online wereld met elkaar combineert. Denk hierbij aan vergaderingen die je kunt bijwonen vanuit je huiskamer en het op afstand bijwonen van een evenement. Dit allemaal wordt mogelijk gemaakt door bijvoorbeeld het dragen van een Virtual Reality-bril, waardoor het lijkt alsof jij in dezelfde ruimte loopt als jouw vriend die 100 km verderop woont.

Meta staat voor verbinding

Bij Meta gaat het uiteindelijk om het verbinden van mensen in het algemeen. Of dit nou gebeurt via Facebook, Whatsapp, Instagram of via de virtuele wereld. Volgens Zuckerberg moet er een onderscheid komen tussen de apps die we nu hebben en de toekomst waar we aan bouwen. Deze naamsverandering gaat overigens niets betekenen voor de app Facebook. Deze zal gewoon zijn naam behouden.

Nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf

Het bedrijf Meta geeft nu vooral aandacht aan verdere ontwikkelingen van de VR-technologie. Er wordt nu bijvoorbeeld gewerkt aan Project Cambria. Bij dit project ontwikkelen ze een nieuwe VR-bril met een hoge resolutie die je gelaatsuitdrukkingen moeten kunnen lezen. Verder werkt het bedrijf van Zuckerberg aan een nieuwe AR (augmented reality)-bril. Deze laat nog wel even op zich wachten, omdat er nog een hoop onderzoek moet worden gedaan.

Uiteindelijk zullen wij er in de Facebook app niet veel van gaan merken, maar kan dit voor veel bedrijven veel mogelijkheden bieden in de toekomst.