SEO trends voor 2023

3 februari 2023

2023 is een jaar van veranderingen. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is niet langer een technisch trucje wat kan worden ingezet om een website te verbeteren. Het is een volledige expertise én de basis voor een sterke (online) marketingstrategie. Google kijkt niet langer naar enkel het gebruik van de juiste zoekwoorden. De zoekmachine kijkt nu ook naar de manier waarop jouw merk naar voren komt in de zoekmachine, hoe de doelgroep wordt geholpen door jouw website en of er sprake is van verrijkende content over een bepaald onderwerp. Het SEO-vakgebied is, net als alle andere online vakgebieden, zeer veranderlijk en trendgevoelig. Ieder jaar ontwikkelen er zich nieuwe trends waarop kan worden ingespeeld. In deze blog gaan we in op de SEO-trends voor 2023.

Veranderende zoekresultaten

Een zeer belangrijke trend voor 2023 is de verandering in bepaalde zoekresultaten. Voorheen was men overtuigd van de kracht van de featured snippet. De featured snippet is het korte stukje informatie dat bovenaan de zoekresultatenpagina staat. Vaak beantwoordt deze informatie de vraag die is gesteld in de zoekbalk.

Maar niets is minder waar. Uit het onderzoek van Marcus Tober, SEO-expert, in samenwerking met onderzoeksinstantie SEMrush, blijkt dat de gemiddelde internetgebruiker zeer nieuwsgierig is ingesteld. De gebruikers willen het antwoord begrijpen en duiken dan ook het diepe in als het gaat om informatie vinden voor meer uitleg. Er worden volgens Tober meerdere bronnen aangeklikt na het stellen van een vraag.

Naast diepgaande bronnen is de actualiteit van deze bronnen tegenwoordig ook van belang. Google is ondertussen dusdanig ontwikkeld dat het in staat is om actuele informatie te onderscheiden. Recent toegevoegde informatie wordt beschouwd als ‘nieuwe informatie’ en wordt door Google naar voren gebracht.

User intent

Het maken van content die inspeelt op je doelgroep is niks nieuws voor marketeers. Echter, het maken van content die inspeelt op de intentie van de doelgroep wel! Als marketeer kan er van tevoren rekening worden gehouden met de intentie achter content en bijbehorende designkeuzes. Dienen er duidelijke USP’s in het ontwerp terug te komen of juist de prijs van iets? De intentie achter een zoekopdracht verschilt per persoon. Deze intenties vallen deze onder te verdelen in vier categorieën:

  • Informationeel: op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp
  • Navigationeel: op zoek naar een bepaald deel van een site, denk bijvoorbeeld aan de productinformatiepagina of de contentpagina
  • Transactioneel: op zoek naar een mogelijke aankoop
  • Commercieel: op zoek naar een mogelijke aankoop maar zit in de oriënterende fase van het koopproces

Page Experience

Tegenwoordig gaat internetgebruik niet meer enkel over het vinden van de juiste informatie. Het gaat ook over de ervaring van internetgebruikers. In augustus van 2021 kwam Google met de Core Web Vitals update. De Core Web Vitals update is een nieuwe set van prestatie-indicatoren waarmee websites hun gebruikerservaring prestaties kunnen meten. Deze update houdt zich aan 5 pijlers en aan de hand hiervan beoordeelt Google hoe een website op het gebied van gebruikerservaring fungeert. De vijf indicatoren van deze update zijn:

1. Largest Contentful Paint (LCP): de tijd voordat het grootste zichtbare element wordt geladen

2. First Input Delay (FID): de reactietijd van de gebruiker na een interactie met de website

3. Cumulative Layout Shift (CLS): de hoeveelheid schuifbewegingen en veranderingen in lay-out tijdens het laden van de pagina

4. Total Blocking Time (TBT): de tijd die nodig is voordat de pagina volledig interactief is

5. Time to Interactive (TTI): de tijd voordat de pagina volledig geoptimaliseerd is voor interactie

Het is dus van belang dat marketeers de bovenstaande punten op orde hebben. Zorg dus bijvoorbeeld dat grote visuals snel laden en de site niet vertragen. Ook is een snel ladende website die zichzelf snel optimaliseert van belang aangezien de hedendaagse gebruiker geen tot weinig geduld heeft. In 2023 draait het allemaal om de optimale gebruikerservaring.

Auteur

Randy Duin

Founder