3 SEO trends waar je in 2023 niet omheen kunt!

12 september 2022

Search Engine Optimalization is altijd in beweging. Het is als websitehouder van belang deze trends op de voet te volgen en te implementeren waar nodig. Op deze manier houd je je website up to date. Ieder jaar komen er nieuwe inzichten en trends bij, zo ook in 2023. Er zijn heel wat veranderingen in aantocht. Wij hebben alvast drie van deze veranderingen op een rijtje gezet.

Keyword clustering

Sinds 2021 is het gebruik van keyword clustering een opkomend fenomeen binnen de SEO-wereld. Keyword clustering is het importeren van lange lijsten keywords in plaats van losse woorden. Deze worden worden via verschillende programma’s bij elkaar gezet aan de hand van gelijkenissen of synoniemen. Dit scheelt enorm veel tijd in het voorafgaande zoekwoordenonderzoek bij iedere SEO analyse. In 2022 waren de tools voor Nederlandstalige zoekwoord clusters nog sterk in ontwikkeling en werkte niet altijd even goed als de Engelse variant. Echter, zal dit aanzienlijk gaan veranderen in 2023.

De focus ligt op EAT

Ook Google zit niet stil. Het Google algoritme is sterk aan het veranderen en de focus verschuift naar de websites die onder het EAT-keurmerk vallen. EAT staat voor Expertise, Authority and Trust. Pagina’s die de Google-gebruikers voorzien van kwalitatieve content en relevante informatie die ook nog up to date is krijgen een streepje voor bij Google en zullen beter gerankt worden in de zoekresultaten. Dit betekent dus dat deze pagina’s automatisch sneller gevonden zullen worden. Vervolgens wil Google via een balk onder het resultaat aangeven waar in de video de relevante informatie te vinden is. Dit worden keymoments genoemd.

Video’s treden naar voren

Iets wat ook drastisch aan het veranderen is binnen Google is de machinetechnologie. Google is bezig met het ontwikkelen van technologie die de informatie uit video’s analyseert en begrijpt. Hierdoor kunnen deze ook worden weergegeven als zoekresultaat bij bepaalde zoektermen.Een extensie van deze ontwikkeling is dat Google bezig is met het aanleveren van video-zoekresultaten die niet letterlijk de zoekterm/vraag ondersteunen maar ook bredere video’s, die meer informatie bevatten. Vervolgens wil Google via een balk onder het resultaat aangeven waar in de video de relevante informatie te vinden is. Dit worden keymoments genoemd.

Hulp nodig bij SEO?

Heb je hulp nodig en wil je je SEO uitbesteden? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op voor een vrijblijvend kopje koffie. Onze SEO specialisten zullen op basis van jouw wensen kijken naar de SEO strategie die het beste bij jou past.

Auteur

Jeroen Klein

SEO-Specialist

SEO Whitepaper

Download gratis